Post Top Ad

Post Top Ad

Custom Search

Jumaat, 24 Oktober 2014

1:41:00 PTG

Bintang Hati Saya

Sudah lama saya tak up review novel kan?
Sebab sudah lama saya tak baca novel..
Dan sudah agak lama tak beli novel.



Sinopsis

Hakimi Adam Song, pelajar kolej yang hobinya mencerap langit. Nampak tenang, suka tersenyum, bijak.

Adriyana, pelajar kolej yang easy-going dan selalu blur. Mendapat keputusan peperiksaan yang sangat teruk. Pensyarah sudah mengamuk. Untuk menamatkan pengajian, Adriyana perlu belajar di bawah seorang tutor, Hakimi. Pesan BFF-nya, Rita Rudani dan Rafiq, jangan dekati lelaki itu. Hakimi adalah raksasa!

Perlahan-lahan Adriyana berubah. Dia dipaksa menyertai Kelab Pemerhati Bintang Amatur yang presidennya adalah Hakimi. Pelajarannya juga semakin baik. Adriyana tidak nampak di mana ‘raksasa’nya Hakimi itu.

Sehinggalah kemunculan Teelofa. Pada suatu hari, segala-galanya berubah. Hamiki Adam Song tiba-tiba hilang.

Enam tahun kemudian, Adriyana menerima poskad mister. Sepertinya Hakimi muncul kembali. Dan bersama-sama harapan untuk menemui Hakimi semula, nyawa Adriyana pula terancam. Ada orang mahu membunuhnya. Misteri zaman kolej mula terungkap. Siapa sebenarnya Hakimi, dan ke mana dia menghilang selama ini?

“Polaris tetap berada di langit utara. Kalau tiba-tiba saja ia hilang, pasti ada hijab yang menghalang kita daripada melihatnya di langit.”



Ulasan saya;

1. Cerita yang menarik dan agak misteri.

2. Saya tertarik dengan sikap tidak putus asa Adriyana dalam mengharapkan kembalinya Hakimi ke dalam hidupnya. Dia yakin dan percaya Hakimi masih ada. Dia yang setia dengan cinta tidak berbalas (betul ke?- Nak tahu kena cari jawapannya dalam novel ini.

3. Dan saya rasa emosional n geram pulak pada BFF Adriyana ni. Kawan yang pentingkan diri sendiri. Kononnya dialah cinta mati Adriyana. Yang sentiasa setia dengan Adriyana. Padahal.. dialah hantu yang menghantui Adriyana selama ini. (Nak tahu kenapa? kena baca sendiri ya)

4. Dan tak sangka pula orang yang Adriyana menyampah tu adalah orang yang akan menolongnya suatu hari nanti. Yang ada kaitan juga dengan Hakimi yang ditunggunya selama ini.

Oklah setakat itu je yang saya boleh ulas untuk buku ini.. 

Khamis, 23 Oktober 2014

12:43:00 PG

Akan kembali aktif...

Saya tahu blog ini telah lama bersarang...
 Sekejap ada.. sekejap tak ada.. Itu pun cerita yang tak berkaitan langsung dengan novel kan?
Nak buat macam mana... komitmen lain menghambat...
Tapi... Insyaallah jika semuanya berjalan lancar tahun depan saya akan kembali aktif.
Dan sebenarnya banyak cerita yang ingin saya lakarkan di sini. Banyak juga yang ingin saya kongsikan... Cuma masa buat ketika ini amatlah tidak mengizinkan...
Tengok orang lain telah terbit banyak buah novel saya jadi jeles..
Dalam masa yang sama saya respek mereka. Daya usaha mereka menulis dan terus menulis walaupun masa padat dengan komitmen lain.
Ooo.. ingin sekali rasanya jadi seperti mereka tapi.. saya akur.. tak ada semangat sekuat itu. Tabah dan terus menulis...