Post Top Ad

Post Top Ad

Custom Search

Jumaat, 27 Mac 2015

Mac 27, 2015

Small Celebration

Thank you
Thank you
Thank you...

Saya tak jangka sebenarnya, kejutan yang diberikan oleh mereka ni.
Maklumlah selalu marah diorang....

But saya amat menghargainya.

Terharu...

Terima kasih Kak B, Nisa, Husna & Amir.







Selasa, 24 Mac 2015

Mac 24, 2015

Cukup Dengan Apa Yang Ada?



Cukuplah hanya ALLAH tempatku bergantung..
Jika kita yakin dengan ungkapan di atas,
Redha dan sentiasa bersyukur pasti cukup dengan rezeki yang kita perolehi..
Betul tak?
Tapi sebagai manusia biasa
Akan ada rasa tidak cukup
Akan ada rasa iri atas kelebihan orang
Akan ada keinginan yang satu persatu mahu dipenuhi
Demi terpesona dengan keindahan dunia...
Apa yang saya kata ni...
Memang tak terlepas...
Saya rasa
Saya ingin
Dan saya mahu
Sampaikan saya terlupa bersyukur dan merasa cukup dengan rezeki yang DIA berikan.
Padahal ada orang dapat kurang dari segalanya
Merasa cukup dan bahagia...
Kenapa
Kenapa
Sebabnya itu juga adalah Ujian-NYA, menguji hati kita, adakah merasa cukup dengan apa yang diberikan...

Allah... semoga hati ini sentiasa sedar dan merasa cukup dengan REZEKI yang ENGKAU berikan...
Jadi Ya Allah...lapangkanlah dadaku agar sentiasa redha dan sentiasa bersyukur kepada-MU.. Jauhkanlah hati ini perasaan tamak haloba kesenangan dunia, Jauhkanlah hati ini perasaan tinggi diri dan lupa bersyukur kepada-Mu..
Maka Ya Allah.. peliharalah hatiku agar sentiasa bertasbih kepada-Mu..
Agar kehidupan dunia yang aku lalui kini, terasa indahnya di bawah Rahmat-MU.



Ahad, 22 Mac 2015

Mac 22, 2015

Spaghetti goreng simple

Sudah lama saya tak up makanan kat sini kan?
Jadi hari ni saya up, masakan yang senang dan simple...
Ni homemade dan resepi pun campak-campak ya
Asalkan sedap rasa lidah saya.. **winks**

Bahan-bahan

Spagetti 
Daging kisar
2 ulas Bawang putih (ditumbuk @ dipotong halus)
2 ulas Bawang merah (ditumbuk (@ dipotong halus)
1 batang carrot saiz sederhana (dipotong memanjang, saya parut macam nak buat kerabu tu) 
1 biji tomato (dipotong dadu)
Minyak Zaitun untuk menumis
Garam dan perisa secukup rasa (lada hitam tumbuk @ sos lada hitam)
Herba itali 
Cara-caranya

1. Spagetti di rebus, masukkan sedikit minyak, toskan dan biarkan.
2. Panaskan minyak zaitun dan tumis bawang putih dan bawang merah sehingga naik bau.
3. Kemudian masukkan daging kisar, agak-agak dah masak masukkan tomato dan carrot. Kacau sehingga sebati  
4. Kemudian masukkan garam dan serbuk perasa (saya guna pati ayam knor) Lada hitam @ sos lada hitam (saya tak masukkan sebab nak bagi si comel saya makan) secukup rasa.
5. Akhir sekali masukkan Spagetti yang telah direbus tadi. 
6. Kacau seketika biar sekata rasanya.
7. Siap untuk di hidang.  


Nota kaki : 

Saya bukan pandai sangat masak. Tak juga rajin sangat masuk dapur pun sebab letih selepas seharian kerja. Lagipun saya PJJ dengan Mr Hubby saya. Jadi bila hujung minggu dan ada orang kat rumah baru saya masak. Tu pun rasa kekok bila pegang senduk.. ahaks.. 

Dan thanks to Mr Google yang banyak bantu saya. Ada yang resepi saya dapat saya ikut bulat-bulat dan ada yang saya modified ikut bahan apa yang ada kat dapur saya (macam resepi ni lah) 
Sebenarnya tak susah pun masak.. asal nak je.. 

Dan saya sebenarnya suka masak.. 

Sebab : 
  • Menyihatkan
  • Mengeratkan hubungan kan kan nak tawan hati suami dan anak-anak kenalah kenyangkan perut mereka dengan makanan kasih sayangkan? (walaupun Mr Hubby saya lebih terror masak dari saya)
  • Baik untuk orang yang nak berdiet. sebab boleh kawal kalori yang diambil. 



Featured