Post Top Ad

Post Top Ad

Custom Search

Ahad, 5 Mac 2017

Bab 13 (b) : Hati Yang Kau Sakiti


Ain Najwa menghempaskan tubuhnya di sebelah abangnya. Dia jeling abangnya, tak puas hati. Lagi mendidih hatinya apabila melihat wajah tenang abangnya yang sedang fokus menonton televisyen.

“Abang Am!”

“Hmmm”

“Dengar tak apa mama cakap tadi?”

“Hmmm..”

Buk.. buk.. dipukul bahu abangnya. Muka tenang abang Amnya membuatkan hatinya bertambah panas.

“Apa nih?” Amru pandang adiknya. Digosok bahu yang terasa pedih dek pukulan tadi.
Ain Najwa ketap bibir geram.

“Tolonglah Ain..”

“Tolong apanya? Dah abang tak jumpa lagi jodoh abang, nak buat apa lagi?”

“Tipulah. Tadi mama cakap abang dah ada calon.”

“Please.. Abang Am kena kahwin dulu baru mama bagi Ain kahwin.”

“Hmmm... Abang baru kenal dia lah. Sekarang ni pandang abang pun dia tak hingin. Macam mana nak ajak kahwin?”

“Eh bukan dengan Bella ke?”

“Huh.. Bella dah lama putus. Mama pun tak restu,” bagitahu Puan Sakinah.

Keduanya angkat muka pandang mama mereka. Amru berkerut dahi. Bilanya dia tercakap dah ada calon ni? Tak ingat.

“Bila Am cakap kat mama?”

“Laa.. dalam minggu lepas. Yang Am kalut nak keluar balik. Padahal baru je sampai sini,” jelas Puan Sakinah.

Amru garu kepala. Dia geleng kepala pula.

“Jadi bilanya nak kenalkan dengan mama, calon menantu tu?”

“Lambat lagi lah mama.. Lepaskan Ain kahwin dululah. Baru Am.”
Puan Sakinah geleng kepala.

“Mama tak nak Ain langkah bendul. Am kena kahwin dulu baru Ain boleh kahwin.”

“Tapi Am lelaki, mana ada istilah langkah bendul mama.”

“Mama tak kira. Am anak sulung mama. Jadi mama nak Am kahwin dulu. Kemudian baru adik-adik Am.”

Ain Najwa dah bersilang tangan di dada. Wajahnya tak puas hati.

“Habis tu Ain kena tunggu lama mana ni?” dengus Ain Najwa.

“Tunggu sehingga abang Am kahwinlah,” balas Puan Sakinah.

“Kalau abang Am tak kahwin. Tak kahwinlah Ain nanti?”

Amru tersengih. Puan Sakinah angkat bahu.

“Mama tak kisah anak mama jadi anak dara tua?” bulat mata Ain Najwa memandang mamanya yang bersahaja.

“Bukan mama. Tapi abang Ain yang tak kisah,” balasnya.

“Am pulak yang kena?”

“Abang Am?”

Amru garu kepala. Dengan mamanya dia selalu kalah. Tapi soal jodoh ini macamlah mama tak tahu, bukan ditangannya.

“Jika dah ada calon tu, cepat kenalkan kepada mama. Kalau boleh kita buat majlis sekali dengan majlis Ain nanti,” putus Puan Sakinah sebelum melangkah ke dapur.






Pesan Puan Penulis Hidup ini terlalu singkat untuk dipersiakan. Jadi bacalah perkara yang bermanfaat. Semoga kebaikan yang diperolehi di sini dapat dikongsikan bersama. Hidup baik-baik. Islam itu Indah. Membaca jambatan Ilmu.