Post Top Ad

Post Top Ad

Custom Search

Sabtu, 18 Mac 2017

Bab 17 : Hati Yang Kau Sakiti



“Ami.. boleh tak saya nak jumpa awak sekejap?” soal Hafiz sebaik sahaja Prof. Madya Solehah keluar dari dewan kuliah.

“Awak nak cakap apa? Lepas ni saya ada tutorial costing,” balas Ami.

“Baik awak cakap sekarang,” sambung Ami lagi.

Hafiz pandang Wawa sebelah Ami. Setia menunggu dan melihatnya.

“Err.. Saya nak cakap dengan awak sahaja,” pinta Hafiz.

“Nak cakap apa lagi?”

“Ami.. aku gerak dululah. Nanti aku chop tempat kau,” beritahu Wawa sebelum bergerak ke pintu dewan.

“Wawa.. tungguu!” Ami pandang Hafiz tapi sedetik sahaja. Sebelum dia pandang semula ke pintu dewan. Wawa tercegat di situ, menanti.

“Cepatlah cakap!” gesa Ami. Rimas pulak dengan mata Hafiz yang merenungnya.

“Saya minta maaf!”

“Saya dah maafkan.” Ami mula bergerak.

“Eh, Ami...”

“Apa lagi? Saya dah lambat ni.” Ami pandang Hafiz semula.

“Sebenarnya saya dah putus dengan Lisa,” perlahan Hafiz mengaku.

“Oh.. Takziah!” tanpa nada Ami ucapkannya. Padan muka!, bisik hatinya.

“Dah?” soal Ami lagi. Dia pandang jam ditangan kanannya.

Hafiz pandang Ami. Cantik, detik hatinya. Kali ini baru hatinya tak buta. Ami cantik. Wajahnya tanpa senyuman pun menarik. Apatah lagi bila tersenyum menampakkan ke dua lesung pipitnya.

“Dia cakap, dia goda saya sebab bertaruh dengan Kirana dan Syida. Mereka rancang pisahkan kita,” Hafiz cerita apa yang diberitahu oleh Lisa kepadanya.

Langkah Ami terhenti. Dia berpaling pandang Hafiz. Tak percaya.

“Awak buat cerita. Mereka tidak akan khianati saya.” Pertahan Ami. Tak percaya.

“Saya cakap betul. Kalau awak tak percaya, tanya Lisa.” Bersungguh Hafiz menerangkannya. Dia mahu Ami tahu bahawa dia tak terniat hendak memutuskan perhubungan mereka. Dia menyesal di atas apa yang telah dilakukannya.

Ami tak tahu nak rasa apa. Percaya atau tidak. Marah atau tidak. Kecewa atau tidak. Dia dalam keadaan pasif.

“Ami!” panggil Wawa bila dia nampak Ami macam patung. Tegak berdiri tanpa bereaksi.
Terkejut. Dia pandang Hafiz. Kata-kata Hafiz tadi macam mimpi. Ataupun macam bisikan angin, menyapa dan terus berlalu.

“Saya tak tahu apa yang awak cakap. Bagi saya, selepas awak kata kita putus, maka awak telah tidak ada dalam hidup saya. Tak kisahlah apa penyebabnya.” Usai kata, dia terus mendapatkan Wawa di pintu dewan. Keluar dan meninggalkan Hafiz sendirian.

Jalannya macam tak jejak ke bumi. Dia ikut langkah kaki Wawa tanpa sepatah kata. Wawa jeling Ami. Dia tarik tangan Ami apabila melihatnya hampir langgar orang.

“Kau ni okey ke tak okey ni?” soal Wawa.

“Kalau rasa tak sihat, kau tak payah masuk tutorial. Pergi berehat dekat surau. Habis tutorial nanti aku cari kau.”

Ami geleng kepala.

“Aku okey.” Lagipun tak guna juga dia berehat di surau sedangkan hati dan perasaannya melayang dan merayau di alam lain.

“Aku risau tengok kau begini.” Wawa pandang Ami, kasihan. Lepas satu, satu masalah menimpa sahabatnya itu. Lebih tak sangka perangai jahat rakan sebilik Ami. Kenapa mereka dengki sangat sehingga sanggup mengkhianati Ami. Berpura-pura baik di hadapan. Kemudian tikam di belakang. Bersikap manis dan prihatin di hadapan, padahal menjadi penyebab hubungan Ami dan Hafiz terputus.

Namun begitu Wawa ucap syukur di dalam hati. Hafiz bukan lelaki baik. Dia tak sesuai dengan Ami. Barangkali Kirana dan Syida sependapat dengannya. Sebab itulah mereka bertaruh supaya Hafiz tinggalkan Ami.

Tanpa sedar, air matanya turun. Apa salah aku? Kenapa mereka buat begini?

*****

“Aku dah putuskan hubungan dengan Hafiz,” umum Lisa.

“Eh, bila korang nak kenalkan aku dengan kawan Aali tu?” Dia teruja. Terbayang-bayang wajah kacak lelaki itu.

Syida dan Kirana pandang Lisa tengah senyum. Gedik.

“Aku tak rasa dia nak kenal dengan kau pun. Baik kau tak payah berangan,” sindir Syida.

“Dia belum lagi jumpa aku. Aku yakin bila dah jumpa mesti jatuh hati,” balas Lisa bongkak. Dia pasti sangat. Rekodnya tak ada yang gagal sebelum ini. Senyum, geser-geser sikit dan lemah. Belum lagi bagi peluang jamah tempat kesukaan kaum adam tu. Pasti terus jatuh hati. Dia pandai gunakan kelebihan dirinya. Dia juga tahu kelemahan kaum lelaki ini. Sebab itulah dia tak pernah gagal menggoda.

“Tolonglah. Aku rasa aku dah jatuh cinta pandang pertama. Setiap malam mimpi dia datang temankan tidur. Bukan setakat tidur je,” mengekek ketawa Lisa mengingati mimpi basahnya.

“Tak malu. Gatal,”kutuk Kirana pula.

Lisa sengih. Dia memang tak faham bahasa. Bila dia telah meletakkan targetnya, hatinya takkan berpaling. Dia akan berusaha dapatkan apa yang dikehendakinya.

“Kau aturkan perjumpaan aku dengan dia je. Selebihnya aku pandailah guna peluang.”
Kirana geleng kepala kepada Syida. Dia pandang pula Lisa yang masih lagi berangan. Senyum sambil pandang mereka berdua.

“Maaf. Aku tak dapat janji apa-apa pun dengan kau. Lagipun aku ada buat salah. Sampai sekarang Amru tak dapat maafkan aku. Dengan Aali pun aku dah jarang jumpa.”

“Betul tu Lisa. Aku pulak dah putus dengan Khairi. Hujung minggu kami dah tak keluar lagi.”
Lisa pandang pelik.

“Korang boleh hidup ke kalau tak keluar malam minggu? Apa yang korang buat?”

“Aku ikut aktiviti kolej.”

“Aku balik kampung,”jawab Kirana.

“Membosankan!” bukannya ada yang menarik pun. Dia sejak masuk universiti tak pernah menyertai mana-mana aktiviti kolej mahupun universiti. Kalau ada pun sebab wajib. Itu pun kedatangannya sekadar memenuhkan kedatangan sahaja.

“Rasa macam seronok pula. Cuti semester ni aku ikut program ke Taman Negara Tasik Chini,” beritahu Syida.

“Habis tu rancangan kita nak ke Krabi, tak jadilah,” soal Lisa inginkan kepastian.

“Aku tak minat nak ke sana dah,” jawab Kirana.

“Aku pun sama,” jawab Syida pula.

“Lor.. korang ni kenapa? Tiba-tiba berubah?” Lisa pandang Kirana dan Syida. Terasa sangat mereka dah tak seperti dulu lagi.”

“Takkan selamanya kita nak menongkat langit, Lisa?”

Lisa angkat ke dua belah bahunya. Dia tak rasa pun apa sebabnya perlu berubah. Dia menikmati kehidupannya sekarang. Seronok dan mengujakan.

“Habis tu tak dapatlah korang tolong aku ni?”

Keduanya angguk.

“Ok, tak apa. Nanti aku akan cari jalan sendiri. Hari tu nampak dia jumpa Prof. Yusuf.” Dalam kepalanya dah rangka apa yang ingin ditanya Prof. Yusuf nanti. Harap memberi sinar harapan baru.

“Aku balik kolej aku dululah...”

“Oppss.. sebelum lupa, aku cakap dekat Hafiz perkara sebenar. Yang kita bertaruh dia tinggalkan Ami
dalam masa dua minggu aku goda dia.” Pintu ditutup. Lisa tersenyum lebar.

*****

“Apa!”

“Biar betul kau ni? Aali ketawa.

“Aku dah agak dah. Dari awal lagi aku dah cakap, Yana tu sukakan kau.”

“Tapi kau pula masa tu tengah masuk dengan Bella tu...” sambungnya lagi.

“Kau cakap apa dekat dia?”

“Aku akan kahwin tak lama.” Selamba Amru ucapkannya.

Burrr.... Habis keluar jus epal asam boi yang baru diminum Aali. Pantas ditekup mulut dengan tisu. Dia pandang wajah Amru yang terjungkit sengih di sebelahnya. Nasib baik duduk di sebelah. Kalau tidak bermandikan asam boi lah tengahari ni.

“Kau cakap apa? Kahwin?”

Amru angguk. Mee Hailam disuap laju ke mulutnya.

“Dia percaya ke?”

“Terkejut. Tapi aku tak rasa semudah itu dia akan percaya.”

“Aku pun tak percaya. Kau nak kahwin dengan siapa?”

“Ami?”

Amru angguk.

“Ok, aku faham kau nak lari dari Yana tu. Tapi fikirlah jugak, Ami tu takkan mudah terima kau macam petik jari!”

“Nak raih kepercayaan dia semula, mungkin makan bertahun. Sekarang ni dah lama dia tak balik ke bilik. Marah dan benci sangat.”

“Habis tu kau ingat aku tak marah?”

“Jika bukan sebab kau kawan kau, dah lama aku buat laporan polis! Belajar sampai master tapi otak tak reti nak pakai. Kau ingat aku dan Ami ni macam kau. Main redah ikut suka tanpa fikir dosa pahala?” Panas hati Amru. Selama ini dia bersabar. Tapi bila kata-kata Aali tadi macam memperlekehkannya, tidak boleh sabar.

Aali angkat ke dua belah tangan separa bahu. “ Maafkan aku. Ya, aku yang silap. Aku yang buat palit tahi dekat kau. Sebab akulah kau terikat dengan Ami,” akui Aali.

Amru diam. Dia berzikir di dalam hati. Cuba menenangkan gelora perasaannnya sendiri. Orang tak tahu apa yang dialaminya sejak malam itu. Aali tak pernah tahu, sejak malam itu dia tidak dapat tidur lena. Wajah Ami selalu bergayut di matanya.

“Abang sulung Ami bercinta dengan Ain. Mama aku tak benarkan mereka kahwin selagi aku tak kahwin. Takdir Allah taala memudahkan urusan jodoh aku ni.”
Aali hilang kata.

“Jadi memang betullah kau nak kahwin!”

Amru angguk.


Pesan Puan Penulis Hidup ini terlalu singkat untuk dipersiakan. Jadi bacalah perkara yang bermanfaat. Semoga kebaikan yang diperolehi di sini dapat dikongsikan bersama. Hidup baik-baik. Islam itu Indah. Membaca jambatan Ilmu.