Post Top Ad

Post Top Ad

Custom Search

Isnin, 3 April 2017

Cinta Asma dan Ferhad di PBAKL 2017


Assalamualaikum semua...
Lama pulak sepi kan?
Ni nak cerita sikit...
CINTA ASMA DAN FERHAD bakal keluar PBAKL 2017 nanti. Jadi siap sedia menabung ya..

Cover Cinta ASMA DAN FERHAD


Teaser 1

“Dalam paksa rela pun, hakikatnya tugas seorang suami ni besar. Tanggungjawabnya besar. Jika suami ni pincang, maka pincanglah rumahtangga yang dibina. Jika suami ni tahu erti peranannya dalam berumahtangga dan tanggungjawabnya terhadap isteri maka bahagia dan ketenanganlah dia akan nikmati.”

Ferhad diam mendengarnya.

“Nenek tak tahu apa perancangan kau selepas nikah ni. Tapi nenek nak lepas nikah kau layan Asma selayaknya sebagai isteri. Jangan pulak kau kenakan syarat yang mengarut macam drama dalam TV tu. Dah jadi isteri kau, nak ulit, nak uli macam mana pun dah jadi hak dan tanggungjawab kau. Asalkan sama-sama menikmatinya.”


“Dari situ kau akan merasai nikmat alam rumahtangga ni. Akan timbul cinta dan kasih terhadap pasangan. Sebab itulah perbezaan hidup bujang dengan berkahwin.”

Dia ketika itu hanya mampu mendengar tanpa mencelah. Nak bantah pun, segala nasihat neneknya itu betul.

“Jangan sesekali fikir nak buat macam kahwin kontrak. Korang usaha pupuk kasih sayang, masa depan nanti biarlah masa yang tentukan.”

Baru je nak bukak mulut terpaksa tutup balik. Baru nak cakap pasal kahwin kontrak dah kena basuh dengan nenek. Dia pun naik hairan, nenek ni nama je duduk kampung tapi pemikiran kalah nenek yang duduk di bandar. Macam opah sebelah mamanya. Kolot. Ada-ada sahaja cucunya buat serba tak kena di matanya.

“Betul ke awak nak kahwin dengan saya?”

Suara halus itu mencantas memori perbualannya dengan nenek ketika berjalan menuju ke rumah Asma ini.

“Abang. Bukan awak. Beza umur Asma dengan abang sepuluh tahun.”

“Ok, abang. Betul ke abang nak kahwin dengan Asma, budak kampung ni. Baru lepas sekolah.”

Ferhad angguk.

“Dah termaktub jodoh abang dengan Asma sejak dari alam roh lagi. Jadi siapa abang nak tolak jodoh ini.”

“Tapi kita tak pernah kenal pun. Tiba-tiba kena kahwin. Tak rasa pelik ke?”

Teaser 2

“Apa cerita? Bukan ke Tiffany tu kekasih abang?”

“Tiffany tu kawan, bukan kekasih.”

“Kawan?” Fatin Nur angkat kening.

“Kawan tidur sebilik, sekatil?”

Syyuuuh... Ferhad letak jari telunjuk di bibirnya.

“Kau nak semua orang dengar ke?”

Fatin Nur ketawa sinis. Dia tahu sisi gelap Ferhad.

“Pandai pulak bila nak kahwin pilih perempuan baik-baik,” sinis Fatin Nur.

“Kalau kau tak tahu apa-apa, baik diam,” marah Ferhad dengan nada tertahan.

“Abang, tak payah nak berlagak baiklah depan nenek bila setiap rahsia abang kat sana dalam poket Fatin.”


“Rahsia apa? Apa yang kau tahu? Jika kau rasa rahsia-rahsia aku dalam poket kau tu berbaloi kau bagitahu nenek, pergilah cakap. Abang tak kisah. Tapi bila jadi apa-apa kat nenek, kau yakin ke kau mampu bertanggungjawab,” bidas Ferhad. Sakit hati mendengar ugutan adiknya. 


Teaser 3

“Tahniah. Akhirnya kau jadi kakak ipar aku. Tapi jangan harap aku akan terima kau sebagai kakak ipar aku. Kau tu  tak layak, tahu tak?”

 “Budak kampung tak sedar diri!” cemuh Fatin Nur.

Asma berpaling melihat Fatin Nur. Ini kali pertama Fatin Nur bercakap dengannya sejak tiba tengahari tadi. Dia tidak tahu kenapa Fatin Nur memberi layanan bahu sejuk kepadanya. Padahal ini kali pertama mereka bertemu. Apa masalah perempuan ni yang sebenarnya?

“Terima kasih. Saya sedar diri, saya ni budak kampung,” balas Asma.

Fatin ketawa sinis. Dia semakin geram bila Asma menjawab. Bersikap bersahaja pula tu. Lagi sakit hatinya.


“Nasib baik sedar diri. Mari sini aku cerita satu rahsia dekat kat kau. Biar kau sentiasa beringat. Jangan berangan tinggi melangit nak hidup bahagia dengan abang aku. Sebab kau tu tak layak!.”


Teaser 4

“Lagipun mana abang biasa tidur tanpa peluk Asma. Belai-belai isteri abang ni dulu sebelum tidur,” bisik Ferhad betul-betul di tepi telinga Asma. Takut orang lain dengar.

Merah muka Asma mendengarnya.

“Abang ni tak senonohlah. Asma kan budak sekolah lagi,” balas Asma geram.

Lagi Ferhad tarik sengih. Dia suka bila Asma malu-malu dengannya.

“Budak sekolah pun dah jadi isteri abang. Kiranya tak apakan? Dikecualikan.”
Asma cubit lengan Ferhad.

“Sakitlah sayang. Nak kena denda ni.”

Cup... bibir Ferhad singgah di pipi merah Asma. Lagi merah muka Asma dibuatnya. Dia ketap bibir. Tak tahu nak cakap apa dah. Wajahnya hampir menangis malu.

“Abang seriuslah sikit.” marah Asma dengan suara tertahan.

Ferhad peluk bahu Asma. Dia ketawa. Seronok menyakit isterinya. Perbuatan mereka diperhatikan oleh jurujual wanita butik tersebut. Tersenyum-senyum dia dengan gelagat mereka. Jurujual tersebut melihat jari Asma yang masih merah.

“Abang pun serius. Abang tak nak Asma bersekang mata siapkan baju tu. Abang mampu beli. Buat apa Asma susah-susah nak jahit sendiri.”


“Kita beli yang dah siap,” putus Ferhad. 

Sama-sama kita nantikan di PBAKL nanti... 

Pesan Puan Penulis Hidup ini terlalu singkat untuk dipersiakan. Jadi bacalah perkara yang bermanfaat. Semoga kebaikan yang diperolehi di sini dapat dikongsikan bersama. Hidup baik-baik. Islam itu Indah. Membaca jambatan Ilmu.

Featured