Post Top Ad

Post Top Ad

Custom Search

Rabu, 17 Mei 2017

Cerpen Fairytale : Si Kacak dan Si hodoh

Cerpen ini spontan dibuat untuk menyahut cabaran rakan penulis @AQ Novelis 
Ia adalah cerpen berangkai dengan tema-tema cerita fairy tale.. Saya dapat tema Beauty and the Beast. Ditukar menjadi Si Kacak dan Si hodoh... 
Cerpen Fairy tales dengan penampilan istimewa kasut kak peah.
Kak Lynn Safiya - Mr Frozen
Yumi Hyra - Encik Rapunzel
Jaja Ahmad - Puteri Jasmeen-A
Aein Dhiyauddin - Pakcik Cinderella
Dhiyana Novelist - Mr Aurora ( sleeping handsome)
Mr Hondsome and Beasty - Shima Rostam
Mr Snow White - AQ Novelis




Panggg....

Buat ke ratus ribu kali, cermin menjadi mangsa. Retak seribu dan pecah berderai. 

Arrggghhhh... Raungan pilu seorang gadis hampir didengari oleh semua orang yang berada di villa mewah atas bukit itu.

Jason tersentak. Terkejut.

"Siapa yang menjerit tu?" spontan soalan ditanyakan kepada Encik Noh. 

"Cik Bella," jawabnya. Senyum segaris diberikan. 

Raungan itu telah biasa didengarinya. Jadi tidak ada yang mengejutkan. 

"Kenapa dengan dia?" Jason ingin tahu. Villa ini terasa sepi. Lebih-lebih lagi selepas bunyi jeritan tadi. 

"Tentu dia tertengok cermin lagilah tu. Tak ada apa yang perlu dirisaukan Tuan Jason."

"Kenapa dengan cermin? Dia tak suka tengok wajah dia sendiri ke? Muka hodoh?" tidak puas hati dengan jawapan Encik Noh, Jason bertanya lagi.

Encik Noh angguk.

"Wait. Don't tell me, that Bella is my future wife?"

Encik Noh angguk lagi. Jason berhenti melangkah. Dia pegang kepala. Kemudian diusap tengkuknya sendiri. Mukanya pucat. Menyesal! Tapi apa gunanya bila diri sendiri yang sanggup tawarkan diri menjadi suami kepada gadis hodoh itu. 

Encik Noh pandang Jason, bersimpati. Tapi dia lebih banyak bersimpati dengan Cik Mudanya. Sudahlah yatim piatu, dikhianati pula oleh adik kandungnya. Kerana cemburukan kecantikan yang dimilikinya, adiknya Cik Melia sanggup berikan set penjagaan muka beracun untuk kakaknya. Habis rosak muka Cik Bella sehinggakan dia malu nak keluar villa ini. Telah lama Cik Bella mengurungkan dirinya di dalam Villa ini. 

"Saya tidak mahu. Macam mana saya nak hidup dengan dia seumur hidup kalau rupanya saya jijik nak pandang?" getus Jason. Tanpa fikir panjang dia mahu tarik diri. Hancurlah statusnya sebagai pakar bedah plastik yang kacak kahwin dengan si hodoh.

"Saya tak memaksa Tuan Jason. Tapi jika Tuan Jason tarik diri, ini telah melanggar kontrak. Jadi Tuan kena bayar ganti rugi sebanyak RM10 juta," jelas Encik Noh dengan tegas. Selaku peguam Cik Bella, dia akan melaksanakan tugasnya sebaik mungkin. Memastikan Cik Bella berkahwin dan memiliki zuriat sebagai syarat untuk mendapatkan harta peninggalan orang tuanya. Dia sama sekali tidak akan membiarkan harta pusaka itu dibolot oleh Cik Melia sahaja.

Terdiam Jason dibuatnya. Duit itu 30 peratus telah digunakan untuk membeli peralatan laser bagi kegunaan kliniknya. 20 peratus digunakan sebagai deposit rumah banglo 2 tingkat di Sri Kayangan dan kereta barunya. 

Encik Noh senyum sinis. Tentu sekali Jason tidak mampu menarik diri lagi. 

"Lagipun apa yang susah. Tuan kan pakar bedah kosmetik. Tentu sekali boleh mengubah wajah si hodoh kepada si cantik. Cik Bella dulu adalah antara yang tercantik di Malayland ni. Kerana cemburu dan iri hati dia jadi mangsa kejahatan adiknya sendiri."

Jason diam tak terkata apa dah. Dia ikut langkah Encik Noh ke dewan makan. Macam orang kalah. 
***
Tok.. Tok.. Tok..

"Cik Bella.." perlahan tombol pintu dipulas. Dalam takut-takut Kak Limah menjenguk ke dalam bilik yang serba suram.

Dia bercekak pinggang. Hilang takutnya. Bilik dah tak serupa bilik. Serpihan kaca cermin bersepah. Tilam dah bogel, Cadar dah berselerak di atas lantai. Kekabu bantal penuh satu bilik. Empat biji bantal telah menjadi mangsa keganasan Cik Bella. 

"Apa yang Cik Bella dah buat ni? Kot iya pun nak mengamuk, jangan bagi masalah kat saya. Penatlah nak kemas bilik tak serupa bilik ni," bebel Kak Limah sambil berjalan masuk ke dalam bilik. Tangan pantas mengutip kain-kain yang berselerak. Berhati-hati dia memijak lantai marmar itu agar tidak terpijak kaca. 

Cik Bella diam. Tidak ambil pusing bebelan orang gajinya. Dia telah buruk tentu sekali orang tak mahu peduli. Dia yakin sangat bakal suaminya nanti cabut lari. Iyalah muka buruk, nak tengok pun jijik.

"Pergi siap Cik Bella. Kak Limah nak kemas bilik ni. Bakal suami Cik Bella dan Encik Noh dah sampai. Mereka menunggu di dewan makan,"beritahu Kak Limah.

Cik Bella tak berganjak. Dia buat tak dengar apa yang Kak Limah beritahu. Buat apa nak jumpa kalau dia tahu nanti lelaki itu akan berlari keluar tak cukup tanah apabila melihat wajahnya.

"Cik Bella! Cepatlah. Nanti lama pulak mereka kena tunggu," gesa Kak Limah. 

Cik Bella berpaling pandang Kak Limah seketika sebelum berkata, "Tak payah jumpalah Kak Limah. Saya yakin lelaki itu sama je dengan calon-calon sebelum ini. Tengok muka saya terus lari. Tak pun muntah hijau."

Terhenti tangan Kak Limah yang ligat mengemas itu. Dia pandang Cik Mudanya, lama. Simpati dan kasihan. Dulu si cantik dan kaya. Sekarang si hodoh dan kaya. Tapi bakal kehilangan kekayaan dimiliki jika dalam setahun ini, Cik Bella tidak berkahwin dan mempunyai waris. 

"Think positive Cik Bella. Lagipun saya dengar calon kali ni pakar bedah kosmetik. Dia tentu dapat terima Cik Bella dan merawat wajah Cik Bella kembali cantik," pujuk Kak Limah.

"Saya takut nak menaruh harapan lagi Kak Limah," keluh Cik Bella.

"Macam nilah Cik Bella. Jumpa dia nanti Cik Bella pakai niqab. Mata Cik Bella cantik. Jadi saya yakin bila dia tengok je mata Cik Bella, terus jatuh cinta. Lagipun orang kata, dari mata turun ke hati."

"Tapi itu menipu namanya Kak Limah. Pasangan yang bakal berkahwin diharuskan melihat wajah bakal suami atau isteri sebelum berkahwin untuk mengelakkan mereka menyesal selepas nikah," bantah Cik Bella. 

"Alaaa... Kak Limah yakin dia tahu keadaa Cik Bella yang sebenarnya. Kali ini kita guna muslihat sikit. Jika dia terpesona dengan mata hazel Cik Bella ni, saya yakin dia juga pandai menilai kecantikan sebenar Cik Bella," pujuk Kak Limah.

"Lagipun Cik Bella tak rugi apa-apa pun kalau dia cabut lari. Macam mana?" Kak Limah angkat kening. 

Lama Cik Bella berfikir sebelum bersetuju. "Okey, saya ikut saranan Kak Limah." 

"Ni yang Kak Limah sayang sangat Cik Bella ni walaupun selalu mengamuk sepahkan barang-barang macam budak tadika," dalam memuji Kak Limah menyindir. 

"Lainkali nak mengamuk, panggil Kak Limah. Nanti Kak Limah bawak pergi boxing."
Cik Bella angguk. Nak senyum dia tak mampu sebab mukanya akan sakit. 

"Cepat salin pakaian. Mereka dah lama menunggu."

***

Jason berpaling apabila mendengar tapak kaki yang semakin mendekatinya. 

"Maaf lambat Uncle Noh," lemak merdu suara Cik Bella meminta maaf. dia tunduk.

"Tak apa Bella, uncle pun baru sampai. Teh secawan pun belum habis lagi," balas Encik Noh.
Jason diam memerhati. Si tinggi lampai yang berabaya dan niqap. Inilah si hodoh bakal isterinya? Dahinya berkerut. Jauh dari yang dia bayangkan, bertubuh gempal dan pendek. Berwajah jelek penuh jerawat. Tapi ini, lekuk badannya pun telah membuatkan dia payah menelan liur. Walaupun pakaian yang dipakainya longgar dan serba hitam. Tapi tubuhnya langsing seperti model. 

"Kenalkan ini Dr Jason, bakal suami Bella. Jason, inilah Cik Bella, bakal isteri tuan." Encik Noh sebagai orang tengah memperkenalkan mereka. 

Jason terus terpesona apabila terpandang sepasang mata hazel yang cantik. Tidak berkelip matanya memandang mata Bella. Dan hatinya mula menyahkan rasa ragu-ragu yang menghuni tadi. Getaran cinta mula mengambil alih. Serta merta dia yakin mampu merawat wajah bakal isterinya cantik semula. 

Bella pula terpesona dengan wajah kacak Jason. Mata helang Jason tajam merenung matanya, membiuskannya. Membuatkan dia terpaku. Terasa getaran cinta mengalir dari mata turun ke hati. 
Ehemmm... Deheman Encik Noh mengembalikan mereka dari terus hanyut di alam asmara.

"Saya setuju Encik Noh. Aturkan pernikahan kami secepat mungkin," dengan yakin Jason bersuara.

"Tapi.. Saya hodoh.." perlahan suara Bella mahu menyedarkan Jason. Dia tidak mahu Jason menyesal nanti. 

Kak Limah dan Kak Peah yang mengintai sejak tadi rasa nak pergi ketuk kepala Cik Bella. Diam sudahlah. Dah orang nak kahwin tu, terus terima je. Lagipun tempoh masa semakin singkat. Cik Bella kena kahwin secepat mungkin.

"Mata Bella cantik. Itu sudah cukup bagi saya. Wajah tak penting. Hodoh, saya akan merawatnya jadi cantik!"

Kata-kata Jason itu membuatkan Kak Limah dan Kak Peah menjerit gembira. Akhirnya Cik Bella mereka akan kahwin. Dan mereka tidak perlu lagi mencari kerja lain.

"Minggu depan Encik Noh," arah Jason. Matanya masih lagi ralit memandang Bella. Tertangkap sepasang tangan putih mulus. Dia tahu di sebalik abaya itu tubuh Bella indah menawan. Dia jadi tidak sabar untuk menerokai keindahannya.

"Baik.. Jangan risau Kak Peah, Kak Limah dan Kak Lina akan uruskan majlisnya. Encik Noh uruskan hal berkaitan pernikahan itu," Kak Peah mencelah. Dia dah terlebih excited.

"Awak tak nak lihat wajah saya dulu?" tawar Bella. Dia tidak mahu Jason menyesal.

"Tak perlu. Lagipun selepas kahwin nanti saya akan lihat juga," balas Jason.

"Awak takkan menyesal nanti?" Bella inginkan kepastian.

"Saya tidak pernah menyesal dengan setiap keputusan yang saya buat."

Kata-kata itu membuatkan Bella terdiam.

Seminggu kemudian...

Pagi tadi mereka selamat disatukan. Melia datang kacau majlis mereka. Tapi mujurlah ketika itu mereka selamat bernikah. Cemburu dan dengkinya tak habis-habis. Lebih-lebih lagi apabila melihat ada lelaki kacak sanggup jadi suami kakaknya. 

“Kau bodoh sebab kahwin dengan si hodoh tu,” bisik Melia di telinga Jason. Jari lentiknya bergerak perlahan mengusap lengan Jason. 

Bella dah berpeluh tangan, takut sangat Jason bertukar fikiran apabila melihat senyuman menggoda Melia itu. Dia dengar dengan jelas kata-kata Melia itu.

“Tapi kalau you berubah hati, I boleh jadi ganti. I pandai panaskan malam you. Dia…” Melia jelling Bella yang berdiri tak jauh dari situ.

“Kaku. Tak ada pengalaman melayan lelaki,” tangan Melia dah merayap ke dada Jason pula.
Sesak nafas Bella dibuatnya. Macam mana kalau tiba-tiba Jason berubah fikiran. Dia masih tidak yakin Jason, si kacak ini ikhlas menerima si hodoh ini sebagai isterinya. 

“You know, I pakar dalam mengubah si hodoh kepada si cantik. Jadi setakat si hodoh, isteri I tu kacang sahaja I tukar jadi si cantik,” bisik Jason membalas. Nada suaranya tegas. Sejak jadi suami beberapa jam lepas, hatinya berubah menjadi protective. Seboleh mungkin dia mahu melindungi Bella dari disakiti. Dia dah tengok dan dengar sendiri orang mengumpat dan menyindir Bella, si hodoh yang tak sedar diri. Sakit hatinya. Tunggulah enam bulan lagi, si hodoh ini akan berubah rupa menjadi si cantik semula. 

“Dan I suka virgin. Tak berpengalaman no hal. Itu gunanya I sebagai suami untuk memberi tunjuk ajar,” sindir Jason. 

Dan tanpa kata Melia berlalu sambil hentak kaki meninggalkan mereka. 

“Bella..” panggil Jason. Hari telah larut malam. Pakaian pun telah bertukar, tapi niqab masih terletak elok di wajah Bella. 

“Come here…” panggil Jason. Dia bersandar elok di kepala katil. 

Teragak-agak Bella menghampiri Jason. Sampai sahaja di sisi katil, tangannya ditarik sehingga terduduk. Mata cantiknya bulat memandang Jason. Tidak jangka itu yang Jason lakukan. 

“Buka niqab tu,” arah Jason. 

Bella geleng kepala.

“Buka sayang, abang nak tengok wajah isteri abang ni,” pujuk Jason. 

“Saya tutup lampu dulu.”

“Tak perlu. Abang nak tengok wajah isteri abang. Kalau gelap macam mana nak tengok.”

“Wajah saya buruk. Nanti awa….”

“Mata Bella cantik. Abang rasa abang jatuh cinta sebab terpesona dengan mata Bella ni. Bukan wajah,” pintas Jason. 

Semakin bulat mata Bella mendengarnya. Tanpa sedar niqabnya di buka oleh Jason.

Melihat wajah isterinya buat kali pertama, Jason hilang kata. Berkerutu, bernanah dan iritasi kulit yang begitu teruk. Dia tarik nafas. Tapi kalau kena rawatan yang betul, boleh baik. Hmmmm… tak adalah teruk sangat. 

“Dah berapa lama wajah Bella macam ni?”

“Lima tahun.”

“Tak pergi jumpa doctor?” soal Jason lembut. Dia belek-belek wajah Bella. Nasib baik mata hazelnya tak terjejas. 

“Malu. Tak pernah keluar rumah sejak muka teruk,” akui Bella sambil tunduk. 

Jason angguk. 

“Abang akan ubati wajah Bella ni. Bella kena ikut apa yang abang cakap. Enam bulan nanti isteri abang akan berubah jadi cantik semula,” yakin Jason.

“Boleh ke?” soal Bella ragu-ragu. Ada doctor pakar plastic datang ke rumah merawatnya. Kata mustahil mukanya akan sembuh. Dan mereka tidak mahu merawatnya. 

“Boleh. Bella tengok je nanti.”ke dua belah tangan mulus Bella di bawa ke bibirnya. Haruman tubuh Bella mengganggu beast di dalam dirinya. 

“Jom tidur.”

“Erk… Abang tidurlah. Bella tidur bilik lain.”

Dahi Jason berkerut. “kenapa pulak.”

“Takut abang terkejut pagi esok, tengok muka buruk ni.”

Jason hampir ketawa. 

“Mengarut. Wajah buruk boleh dirawat. Perangai buruk tak boleh dirawat melainkan orang tu nak rawat dirinya sendiri. Lagipun wajah Bella je buruk. Yang lain semuanya cantik dan seksi,” bisik Jason menggoda. 

Bella tunduk, tersipu malu. Dan pujukan dan rayuan si kacak ini membuatkan keyakinan Bella kembali. Dia tersenyum bahagia. 

Enam bulan kemudian…

Kak Lina tersenyum puas dapat memberikan sentuhan ajaibnya kepada Cik Puan Bella. 

“Apa macam, cantik tak Kak Peah, Kak Limah?”

“Cantik!” jawab mereka serentak. Masing-masing teruja. Tak sangka dapat melihat wajah cantik Cik Puan Bellanya lagi. 

Bella dah tersipu-sipu malu.

“Kita welfie dulu. Aku nak tunjuk dalam facebook ni, biar seluruh Malayland tengok CIk Puan Bella dan cantik semula. Biar terlopong mulut-mulut yang suka mengumpat tu,” bebel Kak Limah. 

“Aku teringat cerita Beauty and The Beast. Rasa kena dengan kisah Cik Puan Bella ni.”

“ Handsome and The ugly girl.”

“Eh bukan the ugly duck ke?” Kak Peah dah confused. 

‘Hiap… duck apa pulak? 

“Beauty and the beast tu versi lelaki. Handsome and the ugly girl ni versi perempuan. Kau tengok ni, dulu nak tengok senyuman Cik Puan Bella pun susah. Sekarang ni manis bak gula bak hang..” bebel Kak Limah. 

Kak Lina dan Kak Peah angguk, setuju. 

“Sayang dah siap?” Jason muncul di sebalik pintu. Tangannya disembunyikan di belakang. 

“Dahhhh” serentak Kak Peah, Kak Limah dan Kak Lina tolong jawabkan. 

Bella senyum simpul. Apatah lagi mata Jason tak berkelip-kelip memandangnya. Langkah kaki Jason semakin menghampiri. Dan dalam diam ketiga tukang rias Bella mengundurkan diri. Memberi peluang kepada pasangan sama cantik, sama kacak itu. Bibir mereka tersenyum puas. Tak perlu lagi mereka risau. Mereka tetap akan terus berkhidmat di villa besar ini. 

“Hai beauty…”

“Hai Handsome..” Balas Bella tersipu-sipu. 

Sampai di depan Bella, dia tunduk dan meletakkan sepasang kasut berwarna beige. Bella pandang encik suami yang duduk di hadapannya, menyentuh kaki dan membuka selipar di kaki. Kemudian dipakaikan kasut tersebut. Cantik. kena dengan dress labuh yang dipakainya. 

"Terima kasih abang," berbunga hati Bella menerima layanan itu. Semakin bertambah sayangnya. 
Jason bangkit dan berdiri rapat. tangan kiri menyauk pinggang Bella dan tangan kanan naik menyentuh wajah isterinya.

“Cantik.. tentu sekali semua yang berada di bawah terkejut nanti,” bisik Jason. Tidak dapat menahan diri, bibirnya melabuh di pipi si isteri. 

“Jom.. Dah lama mereka tunggu..” 

Bella angguk. Lengan Si suami disauknya. Dan mereka melangkah turun menuju ke majlis annual dinner syarikat milik Bella. 

Oppss…. Lupa nak cakap, Melia terpaksa dimasukkan ke rumah sakit jiwa. Tidak dapat menerima hakikat yang kakaknya dah kembali cantik. Betul cakap Jason, dia Cuma perlukan enam bulan untuk merawat wajah isterinya. Dan kini semua orang terpesona dengan kecantikan yang dimilikinya. 
Bella mewarisi seluruh harta pusaka milik keluarganya apabila sebulan selepas berkahwin disahkan hamil. Cinta Jason telah mengembalikan keyakinan diri. Kecantikan tidak hanya pada wajah tetapi pada hati. Dari kerana mata Jason jatuh cinta padanya.

The end…

Pesan Puan Penulis Hidup ini terlalu singkat untuk dipersiakan. Jadi bacalah perkara yang bermanfaat. Semoga kebaikan yang diperolehi di sini dapat dikongsikan bersama. Hidup baik-baik. Islam itu Indah. Membaca jambatan Ilmu.

Featured