Post Top Ad

Post Top Ad

Custom Search

Sabtu, 20 Januari 2018

NOVEL KE 5 : HATI YANG KAU SAKITI

SELAMAT TAHUN BARU 2018. Belum terlewat lagi ni kan? 
ENTRI PERTAMA UNTUK TAHUN INI.. 

Yang setia mengikuti blog ni jangan pula bosan ya sebab tak ada entri terbaru. Alkisahnya belum ada manuskrip terbaru siap.

TAPI....

Saya nak hadiahkan sebuah novel terbaru saya. Pembuka tahun 2018. Alhamdulillah novel ke 5 terbitan Penerbit Anaasa bulan Januari 2018.


RM26.00 sm 
RM29.00 ss
Pre order dibuka sekarang. 
Beli dengan saya boleh dapat TT. 
Boleh whatapps 011.2343.2311 atau PM facebook atau +Shima Rostam,  +Shima Awang 
Beli dengan +Anaasa Publication  
FREE POS sehingga 31.01.2018
BLURB

Kerana kecewa, Ami mengikut kata hati. Hanya sekali. Dan kerana sekali itu mengubah hidupnya.
“Buat apa kat sini? Ini bukan tempat awak boleh suka-suka datang.“ –Amru
“Saya suka datang. Kenapa? Tak boleh?”-Ami ​
Ami dalam diam diperhatikan. Bagaikan ada magnet yang menarik mata Amru terus memandangnya. Kesimpulannya, Ami tak sesuai berada di dalam kelab malam ini. Tapi kenapa dia di sini? Kerana kecewa sepertinya juga ke?
Tanpa disedari rupanya mereka juga diperhati. Senyuman penuh makna Aali menggentarkan hati Kirana. Ada misi untuk Amru dan Ami.
“She's a virgin...” – Amru
“I know... Memang dia gadis baik,” - Aali.
Dikhianati oleh sahabat baiknya sendiri, Ami tekad untuk menempuhinya sendiri. Benci mula mencengkam hati.
“Saya minta maaf. Saya akan bertanggungjawab di atas apa yang berlaku.”- Amru
“Tak payah! Ada saya minta awak bertanggungjawab?”- Ami
Namun dia bukanlah lelaki yang mudah berputus asa. Ami sudah menjadi tanggungjawabnya. Dia akan lakukan apa sahaja untuk memikat hati gadis itu agar menerimanya. Dan semakin hari gadis itu mendapat tempat istimewa di hatinya.
Apakah yang berlaku pada malam itu? Berjayakah Amru melembutkan hati Ami? Kerana hati yang disakiti ini tidak bisa pulih kembali.
Amru Hafiz dalam imaginasi penulis ini
model Adreas Velencoso

Teaser 1 #Amru 

“Aku minum je. Kejap lagilah,” balas Amru. Matanya masih lagi melekat di wajah Ami. 
Mereka berempat beredar dan meninggalkan mereka berdua. Tapi sorotan mata mereka tetap ke arah meja mereka tadi. 
“Ehemm...”
“Buat apa kat sini? Ini bukan tempat awak boleh suka-suka datang,” tegur Amru. 
Ami tersentak. Melolot matanya pandang lelaki yang duduk di depannya. 
“Saya suka datang. Kenapa? Tak boleh?” soal Ami sinis. Dia jeling Amru. 
Disisipkan jus oren dihadapannya. 
Amru geleng kepala.“Awak nampak lost dan tidak sesuai dengan tempat bingit ni. Saya tahu awak seorang gadis yang baik.”
“Jangan jadikan alasan putus cinta membuatkan awak bertindak diluar batas norma hidup awak,” sambungnya lagi. Mata Amru pandang lantai tarian. Dia angkat tangan apabila bertentang mata dengan Aali. Dia tahu pun sebab Aali yang bisikkan di telinganya tadi. 
“Awak bukan seperti kawan awak tu. Yang sukarela biarkan diri mereka disentuh sesuka hati oleh tangan-tangan gatal tu.”
Ami diam. Kata-kata Amru itu betul. Ini bukan jenis kehidupan yang dilaluinya. Ini juga bukan kemahuannya. Tapi disebabkan nak buktikan kepada diri dan juga Hafiz, dia rela diri ikut ke tempat seperti ini. 
Amru perasan Ami tak selesa dengan keadaan sekeliling. Dia jadi kasihan. 
“Kalau nak balik, saya boleh hantar balik,” tawar Amru. 
Ami tarik senyum sekilas. Dia pandang Amru, nampak keikhlasan di wajah itu. Tapi kepalanya digerakkan ke kiri dan kanan. Hatinya, walaupun tahu salah tetap tidak akan berganjak sehingga ke akhirnya. Dia dalam lembutnya ada kerasnya juga. Dia sama sekali tidak akan buat kerja separuh jalan. 
“Tak apa. Saya nak tunggu Syida dan Kirana. Balik sekali dengan mereka.”
“Belum tentu mereka akan balik ke kolej nanti,” gumam Amru perlahan.
Ami kepal tangannya sendiri. Dia tahu itu. Sejak sebilik dengan mereka berdua, boleh bilang beberapa kali sahaja mereka balik ke kolej setelah keluar di hujung minggu. Hatinya dah mula tak keruan. Tak tahu ke mana lagi mereka akan pergi selepas ini. Dia pandang Amru yang masih lagi memandangnya. Tapi dia juga tidak percayakan lelaki di hadapannya ini. Kali pertama berjumpa di tempat seperti ini haruslah hatinya ragu-ragu. 
Entah-entah keluar mulut harimau masuk mulut buaya. 
“Ikut suka awaklah.” Akhirnya Amru mengalah. 
Tak guna dia memaksa gadis itu. Kalaulah ini yang dia mahukan. Matanya ditalakan ke lantai tarian kembali. Kemudian menjelajah memerhati gelagat pengunjung sepertinya. Yang bagaikan telah berada di alam mereka sendiri. Yang hanya dipenuhi dengan keseronokan dan keasyikan duniawi. 
Dan matanya terhenti di sebuah meja yang agak terlindung. Wajah seorang gadis amat dikenalinya. Sedang berpelukan dengan seorang lelaki. Tanpa segan silu gadis itu membenarkan mulut lelaki itu menjelajah leher jinjangnya. Dia geleng kepala. Sia-sia sahaja cintanya selama ini.

Teaser 2

“Kau masukkan apa dalam minuman aku semalam?” tengking Amru. Disabarkan hati agar penumbuk tak hinggap ke muka Aali.
“Pil khayal.” Aali menguap. 
Dush...
Dush... 
“Kau giler! Kenapa kau perangkap aku? Kenapa nak aniaya aku dan Ami? Apa salah kami?”
Gerahamnya terasa mahu tercabut. Bibirnya dah berdarah. Kepalanya pening. Kuat betul tumbukan Amru. Tapi dia telah bersedia. Ini adalah akibat daripada perbuatannya. 
“Relax arrr... bro.. Aku cuma nak tolong kau lupakan masalah hati kau. Sebab itulah aku masukkan pil khayal di dalam minuman kau,” bersahaja Aali berkata-kata. Dia merebahkan badannya ke sofa di ruang tamu itu. Khairi mungkin masih lagi diulit lena bersama Syida. dan Kirana masih lagi tertidur di dalam biliknya.
“Bullshit. itu bukan nak tolong tetapi perangkap aku dalam masalah. bengong..” hampir-hampir Amru ingin menumbuk Aali. Hatinya terasa amat geram.
“Hei... relax arrr bro... itu pun kau nak marah. Bukan ke kau happy semalam?”
“Happy kepala hotak kau.. Kalau dah telan benda tu, dunia kiamat pun tetap happy jugak,” Amru menjawab geram. Geram dengan sikap selamba Aali itu dan juga geram dengan apa yang dia lakukan semalam. Bukan boleh diulang kembali. Kalaulah tahu begini jadinya, tak mungkin dia akan ikut mereka ke kelab semalam.
Amru cuba bertenang. cuba mencari kesabarannya yang kian menghilang. Aali hanya memandangnya dengan wajah selamba tanpa riak rasa bersalah.
“She virgin...” Amru berkata perlahan. 
“I know... memang dia gadis baik,” Ah selamba lagi Aali menjawab.
“Habis tu kenapa kau sabotaj kami berdua, sengaja pedajal kami?” marah Amru. Dikepalkan tangannya, menahan diri dari menumbuk wajah Aali.
“Sebab kau pun lelaki baik. Tak guna kau terus merana kerana perempuan itu. Tak guna kau terus mengharapkan perempuan materialistik itu merayu kau kembali. Come Onlah. Jadilah seorang lelaki yang bertanggungjawab. Kau sudah pun dapat daranya. Kau patut bertanggungjawab atas apa yang kau lakukan,” selesai berkata-kata Aali pandang Amru dan angguk kepalanya.

Teaser 3

“Lemau je, apasal?”
“Takkan baru sekali jumpa bakal mertua dah lembik macam ni,” sindir Amru. 
Ain Najwa jeling tajam. “Ini sebab Abang Am punya pasallah.”
“Aik? abang pulak kena.” Amru geleng kepala. 
“Mama macam mana ni, mak dah tanya bila boleh datang rumah. Please mama, biarlah Ain kahwin dulu,” rengek Ain Najwa sebaik sahaja Puan Sakinah melabuhkan punggung di sebelah anak perempuannya itu. 
“Kak Ain tu kenapa ma? Soal Ainnur Iman yang baru pulang. 
“Gatal nak kahwin...” jawab Puan Sakinah.
“Mama...” rengek Ain Najwa lagi. Amru dan Ainnur Iman ketawa. 
“Betullah. Abang Am tak kahwin lagi, kau dah sibuk nak kahwin,” sindir Puan Sakinah.
Ain Najwa mendengus. Dia jeling abang Amnya yang masih lagi boleh tenang dan ketawa. 
“Ada gambar bakal besan mama tu? Manalah tahu kot-kot mama kenal dia. Puncak Alam dengan Saujana ni tak adalah jauh mana pun,” soal Puan Sakinah. 
“Ada mama. Gambar bakal adik-adik ipar pun ada sekali. Ain pun boleh masuk dengan adik-adik abang Rafiq tu. Jumpa pertama kali dah macam kenal lama,” cerita Ain Najwa dengan bibir tersenyum. Dia hulur telefonnya. 
Puan Sakinah ambil telefon anaknya dan melihat gambar bakal besannya. Berkerut dahinya melihat gambar tersebut. Dicuit lengan suaminya. Dari tadi hanya mengadap The Stars. 
“Apa dia yang oi.. Saya nak baca suratkhabar pun tak tenang,” rungut Encik Aminuddin. Namun dilipat juga suratkhabar itu dan diletakkan di atas meja. Dalam urusan rumahtangga dan anak-anak, dia jarang bersuara. Semuanya diserahkan kepada isterinya. Menegur anak-anaknya juga melalui isterinya. 
Puan Sakinah hulurkan telefon bimbit Ain Najwa kepada Encik Aminuddin. 
“Eh.. bukan ke ini mak ayah Irdina ke?” soal Encik Aminuddin inginkan kepastian.
“Mama dan abah kenal?” cerah mata Ain mendengarnya. Petanda baik ni. 
“Kenallah. Selalu jumpa bila ada perjumpaan ibu bapa di sekolah. Irdina ni satu kelas dengan Imran.” 
“Tengok abah..” pinta Amru. Encik Aminuddin menghulurkan telefon tersebut kepada Amru. 
“Eh..” bulat matanya melihat Ami tersenyum nakal. Dia pandang wajah mama dan abahnya. Seterusnya wajah Ain dan Ainnur.
“Kenapa?” 
“Siapa ni?” soal Amru sambil tunjuk wajah Ami.
“Achik. Adik ke dua Abang Rafiq.”
Wajah Amru berubah. Kecilnya dunia. 
“Cantikkan Achik tu? Dia belajar dekat UPM. Ambil akaun. Sama macam Abang Am..” cerita Ain Najwa. Dia perasan perubahan mimik muka abangnya. 
“Senang cerita Abang Am kahwin dengan Ami lah,” usul Ain Najwa spontan. 
“Okey!”selamba sahaja Amru menjawabnya tanpa melihat wajah Ain ataupun mamanya. 
Melopong Puan Sakinah, Encik Aminuddin, Ain Najwa dan Ainnur Iman mendengarnya. 
“Mama tak salah dengarkan, abahnya?” soal Puan Sakinah inginkan kepastian. 
“Abah rasalah. Ain? Ainnur?”
Kedua-duanya angguk. 
“Eh.. tadi tanya Abang Am. Jawablah.”
“Betul ke main-main ni?” soal Puan Sakinah inginkan kepastian. Takut pulak nak berharap lebih, nanti kang anaknya tu cakap main-main. 
Amru angguk. “Betullah mama dengar tu. Am nak kahwin dengan Amina Nabila.”
“Eh.. Mana ada Ain cakap nama penuh achik tadi.” Ain teringatkan sesuatu.
“Abang Am dah kenal dia?”
Amru angguk. Sengih. Dia garu kepala. Malu pun ada. Tapi dia tidak mahu tangguhkan lagi. Hatinya tidak tenang.
Amina Nabila dalam imaginasi penulis model Mirinda Kerr 
Teaser #Ami 

Ami...”
Ada suara garau memanggil mereka dari belakang. Ami menelan liur. Walaupun dia tak cam tapi dia tahu siapa. Teringat lelaki yang dia nampak sebelum masuk dewan kuliah tadi. Pastinya dia. Wawa tarik lengan Ami supaya berhenti. Nak tak nak Ami pakukan langkahnya dan menunggu. Dia tarik nafas. Orang yang paling tak nak jumpa itulah yang selalu muncul. Entah-entah dia ni tak faham bahasa kot. Orang cakap tak nak jumpa, tak payahlah susah-susah datang jumpa. Ami mendengus, geram.
“Boleh tak kita bercakap sekejap?” Pinta Amru apabila menghampiri Ami dan kawannya. 
“Tak ada benda pun nak cakap,” balas Ami sambil lewa. Tak pandang pun wajah lelaki itu. Sakit hati dan malu ingatkan malam titik hitam itu. 
Amru terdiam. Dia pandang Ami penuh harap. Tapi Ami sikit pun tak pandangnya. Wawa jadi kasihan. Dia nampak keikhlasan lelaki di hadapannya ini. Walau apa pun yang telah berlaku, lelaki ini berhak diberi peluang membela diri. 
“Kau dengarlah apa yang dia nak cakap kejap. Tak rugi pun,” pujuk Wawa. Ami jeling Wawa. Cairlah tu dengan wajah kacak lelaki ni. Tapi aku sikit pun tak cair. Wajah kacak buat apa kalau perangai buruk. Lebih buruk dari perangai si Hafiz tu. 
Terlintas nama Hafiz bila ternampak lelaki itu pandang mereka bertiga. Bukan dia je, malah pelajar lain yang lalu lalang di situ. Ada yang berbisik-bisik. Ni yang aku tak suka ni.
‘Mengumpat tak habis-habis.’
Akhirnya Ami pandang juga wajah lelaki di hadapannya. Itu pun setelah puas matanya tengok tempat lain. Tersentap jantungnya apabila mata mereka bertentang. 
“Aku jalan dulu. Aku tunggu kat library..” ujar Wawa sebelum berlalu. 
Ami dalam tak rela, terpaksa angguk. Tidak mahu mereka terus menjadi perhatian, Ami bergerak keluar dari fakulti menuju ke library juga. Sampai ke hujung bangunan yang mengadap tempat letak kereta, Ami berhenti. Dia berpaling mengadap lelaki itu. 
“Awak nak cakap apa? Cepat sikit,” 
“Hari ni panas. Saya dahaga pulak. Kita bercakap dekat gerai tepi library sanalah. Boleh duduk sambil minum.”
Ami buat keras. Dia mendengus kuat. Geram. 
“Cakap kat sini tak boleh ke? Saya nak cepat ni,” gesa Ami. Enggan. 
Amru geleng kepala. 
“Saya dahaga..” ujar Amru minta simpati.
“Kalau dahaga pergi minum sendiri. Saya pergi library!” Ami buat keras kepala. Dia mula melangkah meninggalkan Amru. 
“Okey.. Okey.. Ami tunggu!”
Ami tak jadi nak melangkah. Amru tarik nafas sambil pandang gadis yang membelakanginya. Nampak lembut tapi keras hati. 
“Ami sihat?” Amru memulakan bicaranya. 
Ami angguk. Dah tengok dia depan ni sihat walafiat. Mahu tanya lagi? Tak ada soalan lain ke?
“Maksud saya... Ehemmm.. Selepas kejadian malam tu?” Amru harap Ami faham maksudnya.
“Sihat.. Sihat.. Sihat!”
“Ada apa lagi?” Ami menekan suaranya. Dia jeling jam ditangan. Masa rasa lambat sangat berlalu. 
“Tentang apa yang saya cakap hari tu. Saya serius. Saya nak bertanggungjawab di atas apa yang berlaku.” 
“Dan saya juga serius TIDAK MAHU awak bertanggungjawab di atas apa yang berlaku. Anggaplah apa yang terjadi itu adalah kependekkan akal kita berdua. Tidak ada siapa pun yang bersalah. Jadi awak jangan fikir benda ini membebankan awak sehingga perlu bertanggungjawab. Saya bertanggungjawab menjaga diri saya sendiri. Bukan orang lain!”
“Tidak!” Tegas Amru. Dia pandang Ami tajam. Jika gadis ini berkeras, dia pun akan berkeras juga. 
“Apa yang berlaku pada malam itu telah ubah hidup kita. Nak ke tak nak, awak tetap dah jadi tanggungjawab saya. Saya akan pastikan sikit masa lagi awak jadi isteri saya yang sah!”
Mencerlung mata Ami mendengarnya.
“Awak dah giler!” marah Ami. Tak sangka itu yang keluar dari bibir lelaki itu. Ini kali ketiga mereka berjumpa. Dah cakap pasal tanggungjawab, isteri! Tak nak aku jadi bini dia!
“Awak ni tak faham ke apa yang saya cakap? Saya cakap awak tak perlu bertanggungjawab. Faham tak? Tak perlulah nak tunjuk baik sangat!” Ami ketap bibir. Dia genggam tangannya sendiri. 
Amru urut pelipis kanannya. Dia pandang wajah merah Ami. Mungkin geram sangat kot sampai jadi merah. Tapi comel. Malah wajah Ami semakin menarik di hatinya. Marahnya pun tidak menyeramkan sangat. Makin buat dia geram adalah. Lebih-lebih lagi mulut tu. Hurmmm.. malang sekali dia lupa apa rasanya!
Sah aku ni dah giler, macam Ami cakap!
“Kenyataannya sayang, awak tak boleh nak ubah. Sekali pun awak enggan. Tak nak terima saya pun, berpuluh kali saya akan gandakan usaha awak jadi hak milik kekal saya.”
Makin merah muka Ami apabila dengar ungkapan sayang itu. Ami tunduk. Hatinya dah berirama tak betul. Kejap rock. Kejap balada. Tak boleh jadi ni. Berduaan dan berdekatan dengan lelaki ini pun dah buat bulu romanya berdiri. Nasib baik dia tak ingat secara terperinci apa yang berlaku malam itu. Dia hanya ingat pagi itu sahaja. Itu pun dah berpuluh kali dia sental kasi hilang ingatan yang membuatkan dirinya berpeluh, hatinya hangat. 
Tak suka!
Tak suka!
Ami geleng kepala..
“Suka hati awaklah. Tapi jangan ingat saya ni, awak senang nak dapat! Sekali hati saya kata TAK NAK, usaha keras awak tu takkan berhasil.”
Amru jungkit kening sebelah. Dia senyum senget menampakkan lesung pipitnya. Nampak wajah Ami semakin berubah. Tidak lagi berani memandangnya. 
‘Awak cakap tak nak berpuluh kali pun. Hati awak dah semakin goyang. Kita tengok nanti.’
“Saya tak tanya mulut. Tapi saya tanya pada hati awak. Saya balik dulu. Nanti saya hantar surat penerimaan membuat latihan praktikal di firma saya tu,” Amru kenyit mata. Nak berlama di sini pun, hatinya mula tak selesa sebab mereka dah jadi perhatian orang. 
Ami ketap bibir. Menonong berjalan menuju ke library tanpa angkat muka. Tekad! Lepas ni dia akan jumpa Prof Yusuf minta tukar tempat praktikal.
Akhirnya terlepas tawa kecil dari bibir Amru. Dia pandang Ami berjalan laju menuju ke library. Degil. Tak nak mengaku kalah.


Pesan Puan Penulis Hidup ini terlalu singkat untuk dipersiakan. Jadi bacalah perkara yang bermanfaat. Semoga kebaikan yang diperolehi di sini dapat dikongsikan bersama. Hidup baik-baik. Islam itu Indah. Membaca jambatan Ilmu.