Post Top Ad

Post Top Ad

Custom Search

Selasa, 27 Mac 2018

Bab 10 Cinta Si Adik Manja

Yuhuuuuu... bab 10 pulak... Selamat membaca


“Kenapa Hisyam berjanji dengan abah tidak berhubung dengan adik?” angah tidak lepaskan peluang bertanya ketika dia sedang duduk bersantai dengan abah dan umi di ruang tamu. Hatinya dah puas berteka teki. Hisyam pula suruh tanya kepada abahnya sendiri.

Adik masih lagi terperap di dalam bilik. Mogok. Marahkan dia. Ada dia kesah? Kak long pula tengah berkemas hendak pulang selepas asar nanti. Esok dia telah mula kerja. Kak chik pula pulang ke rumah mertuanya sebelum kembali ke Kuala Lumpur. Jadi tinggal dia dan adik sahaja menemani abah dan umi di rumah ini.

“Abah tak suka Syam rapat dengan adik ke?” mulutnya terus ringan bertanya.

“Tak suka apanya. Hisyam tu menantu idaman abah kamu.” Zulaikha tolong jawabkan.

Terlopong angah mendengar jawapan uminya. Makin pelik.

“Kalau menantu idaman, kenapa abah larang pulak. Tak kasihankan adik ke menderita rindukan Hisyam. Sampaikan angah terkena tempiasnya. Hilang kawan baik,” luah angah tidak puashati.

“Adik tu budak lagi. Mana dia tahu apa-apa pun. Hisyam pula pergi ke sana bukannya pergi suka-suka. Pergi menuntut ilmu agama. Abah tahu apa yang abah buat. Kau pun budak lagi masa tu,” tegas abah jawab. Terus angah terdiam.

“Tapi bukan susah sangat pun telefon sekadar tanya khabar,” rungut angah perlahan.

“Hisyam tu dah ada perasan dekat adik sejak dulu. Jadi memang patutlah abah larang. Batas hubungan kena jaga. Adik masa tu kecil lagi. Mana dia tahu tentang hal kasih sayang ni. Dia tahu Hisyam sayangkan dia. Jadi betullah apa yang abah buat tu,” Zulaikha membela suaminya. Walaupun dulu dia pun merungut tidak puashati. Namun apabila melihat pandangan Hisyam terhadap anak bongsunya tadi, rasanya tindakan suaminya dulu betul.

“Tak betul abah. Tengok sekarang ni hubungan mereka jadi lagu mana? Adik nak pandang muka Hisyam pun tak nak. Siap cakap tak pernah kenal siapa Hisyam ni.”

“Marah-marah sayang..” sampuk kak long. Dia dah siap mengemas, tinggal nak masukkan dalam bonet kereta je. Terhenti sekejap bila terdengar perbualan hangat angah dengan kedua orang tuanya.

“Macamlah angah tak tahu. Adik tu marahnya kejap je. Marahnya tak ke manalah. Lagipun abah dah tunangkan adik dengan Hisyam tu. Cuma tunggu masa saja sekarang ni.” Zulaikha membuka rahsia.

“APA umi?” kuat suara kak long bertanya. Terkejut dengan kenyataan itu. angah ternganga mulut.

Abah dan umi tenang-tenang sahaja. tahu berita itu pasti mengejutkan anak-anak mereka.

“Betullah apa yang umi cakap tu. Ingat abah saja-saja ke larang Hisyam tu berhubung dengan adik.”

“Kenapa kami tak tahu? Berapa lama mereka dah bertunang? Sebelum Hisyam ke Mesir?” bertalu-talu kak long bertanya. Hatinya teruja ingin tahu. Dia dah agak dah tadi. Cuma takut nak teka.

“Kamu pun budak-budak lagi masa tu. Semua masih sibuk belajar. Lagipun tak buat majlis tunang. Hisyam cuma bagi cincin tanda.”

“Yang adik pakai tu?” cepat kak long tangkap. Dia teringat cincin belah rotan yang tersarung di jari manis adik.

Umi angguk. Abah pula sekadar mendengar perbualan isteri dan anak-anaknya.

“Adik tak tahu cincin tu cincin tanda?”

“Tak,” jawab umi.

Angah geleng kepala. Pandai betul Hisyam berahsia. Patutlah tak contact dia langsung. Rupanya nak jaga rahsia takut pecah. Dia tak terkata apa dah. Kak long pula senyum lebar.

“Jadi adik dah bertunang sebelum kak long kahwin lagilah umi.”

Umi angguk. “Aah. Dia yang tunang dulu. Abah suruh Hisyam ikat adik dulu. Kemudian lupakan adik seketika. Tumpukan pada pelajaran. Biar kami yang jaga adik,” cerita umi.

“Selepas adik habis belajar di Matrikulasi. Abah nak kahwinkan mereka. Selepas itu pandai-pandailah Hisyam pujuk adik tu,” suara abah.

“Cepatnya bah. Nak ke adik tu?”

“Nak ke tak nak. Selepas matrik nanti abah akan nikahkan jugak!” tegas abah.

“Nikah siapa?” soal Nur tiba-tiba. Kuat betul suara abah tadi. Kak long pun sibuk cakap pasal tunang-tunang. Nak juga dia tahu.

Terus semua terdiam. Nur berjalan mendekati abah. Dilabuhkan punggung di sisi abah. Tangannya tarik lengan abah, lalu dipeluk. Kepalanya diletakkan di atas bahu abah.

“Abah dah sihat ke?” tanyanya polos.

“Sihat. Abah demam sikit je,” lembut Haji Yusuf menjawab. Yang lain terdiam. Tak berani nak cakap, takut rahsia terpecah sebelum masanya.

“Kak long balik dululah, umi abah. Dah lambat nak masuk kerja ni.”

“Baik. Hati-hati bawa kereta tu. Nanti bawa budak-budak balik sini. Mesti rindu dengan cik su dia ni.”

“In shaa allah umi.” Tangan kedua orang tuanya disalam. Kak long pandang adik bongsunya sengih-sengih. geram dicubit kuat pipinya sebelum berlalu.

“Kak longggg....” jerit Nur manja.

Kak long ketawa sambil lambai tangan. Nur usap pipi. Ketap bibir geram!

*****

“Adik tak pergi jalan tepi pantai?” Abah ambil tempat di sebelah adik, di bangku batu di laman rumah.

“Malaslah abah. Panas lagi ni. Aini dan Siti tak balik lagi. Tak cukup geng nak melepak dekat sana,” jawab Nur.

“Abah nak air?” segera Nur bertanya.

“Ambilkan abah air suam je.”

Nur angguk sebelum angkat kaki ke dapur. Tertembung dengan uminya di muka pintu, menatang sepinggan buah jambu dan mangga muda yang telah dipotong bersama semangkuk colek.

“Sedapnya umi,” sempat tangan Nur mengambil sepotonng jambu dan dimasukkan ke dalam mulutnya.

“Umi dah buat air teh o lemon. Ada kat atas meja. Bawa ke mari nanti.”



“Baik umi.”




Pesan Puan Penulis Hidup ini terlalu singkat untuk dipersiakan. Jadi bacalah perkara yang bermanfaat. Semoga kebaikan yang diperolehi di sini dapat dikongsikan bersama. Hidup baik-baik. Islam itu Indah. Membaca jambatan Ilmu.