mini cerita : Kebetulan yang Indah - 18


p/s : betul2 pendek kali ini...psstttt nak kena settle keje dulu.. baru boleh bertapa mencari ilham. mana tau ilham muncul... petang nnt ada entri lagi ek :D


“Macam mana?”

“Lepas minta maaf, tak sempat nak cakap pasal tawaran kerja tu, terus dia angkat punggung masuk ke dalam rumah, umi”Keluh Shaiful.

“Tak ajak balik sama ke KL nanti?”

“Tak sempat umi.. dia macam nak tak nak je cakap dengan Ful. Pasal peristiwa kat pejabat tu pun. Dia kata dah maafkan. Tu je” Keluhnya lagi. Susah juga berkomunikasi dengan orang yang bersikap tertutup ni. Macam mana ya nak mendekati dirinya.

Puan Hasni menggelengkan kepala.

“Kalau umi cakap, umi dah risik dia untuk Ful, macam mana? Terima?” Duga Puan Hasni.

“Nak ke dia tu. Duda yang sombong macam Ful ni?” Luah Shaiful pula.

“Maknanya Ful nakkan dialah?” Soal Puan Hasni inginkan kepastian. Dia hanya menduga je, bukan betul-betul lagi. Kalau Shaiful nyalakan lampu hijau padanya, pasti esok jugak dia akan tanyakan.

“Kalau umi rasa dia yang sesuai untuk Ful, dapat sayang Suhaila seperti mamanya sayangkan dia, Ful tak ada bantahan umi. Semuanya Ful serahkan pada umi”Putus Shaiful akhirnya.

Tak perlu berdolak dalik lagi. Hatinya juga telah mula sukakan gadis itu. Untuk menerjah berkawan-kawan dahulu, Shaiful rasa sukar untuknya mendekatinya. Jadi mungkin ada baiknya diserahkan perkara itu kepada uminya.

“Tapi dengan syarat...”

“Syarat apa pulak umi?” Berkerut dahi Shaiful.

“Umi nak.. balik nanti, segala barang kenangan Suraya, Ful simpan. Simpan kenangan bersamanya di dalam hati Ful je. Cipta kebahagiaan baru dengan orang baru. Jangan biarkan dia merasa Ful pergunakan dia kepentingan diri.” Tegas Puan Hasni memberikan kata amarannya. Dia tidak mahu, kemudian hari Hasma menderita dengan tindak tanduk Shaiful nanti.

“Sekarang ni pun Ful dah simpan sikit demi sikit barang-barang Sue mi, ada yang Ful bawa balik ke sini hari tu. Ful dah sedar umi.. tapi berikan Ful sedikit masa lagi..”

“Jadi umi pun akan amik sedikit masa jugaklah untuk menguruskan hal ini. Tak jadilah esok...” Kata Puan Hasni pula.

“Mana boleh.. alang-alang kita dah ada di sini, umi buatlah apa yang patut mi” tanpa berfikir, Shaiful meluahkannya.

“Habis tu kamu boleh pula ambil masa... dua tahun lebih tu, tak cukup-cukup lagi ke?”

“Hmmmmm.....”Lama Shaiful terdiam.

“Sekarang ni Ful berusaha melupakan Sue umi.. tapi bukan terus je boleh lupa”

“takkan umi tak faham....”

“Umi faham sebab itulah umi buat syarat tu. Untuk kepentingan Ful jugak”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan