mini cerita : Kebetulan yang Indah-19


Tawaran kerja diterima dari syarikat Shaiful dibiarkan sepi. Dia tidak ingin bekerja di situ lagi. Putusnya.

“Esok Has ikut diorang balik sekalilah. Tak payah naik bas. Mak pun tak adalah risau nanti” Arah Mak.

“Seganlah mak. Lagipun anak mak cik Hasni tu bukannya sukakan Has pun. Dituduh Has nak goda dia adalah. Tak mahulah..”

“Salah faham je tu. Dia pun dah jelaskan kat Has kan? Mak dia pun dah cerita kat mak. Jangan dok simpan dalam hati pulak...” Pujuk Mak Hasma.

Hmmmm... pokok pangkalnya, ada rasa segan di hati. Dalam masa yang sama ada keinginan lain juga. Macam mana ni, Shaiful pula memandangnya dengan pandangan yang sukar ditafsirkan. Apa maknanya. Nak kata tak suka, rasanya pandangan itu sebaliknya. Macam pagi tadi, dia tahu ada benda lain lagi nak dikatakan. Tapi dia segan untuk berlama-lama berduaan dengan lelaki itu. Apatah lagi dengan mata- mata yang mengawasi mereka.

“Tapi mak....tiket dah beli ni. Has balik naik bas je laa”

“Tak payah.. diorang dah pelawa tu. Senang sikit nanti bila dah sampai sana. Tak perlu naik teksi ataupun tunggu bas lagi, terus boleh sampai depan rumah”

Hasma terdiam. Menjawab lagi pun tak berguna juga. Bila dah itu arahan maknya, kena ikutlah.

Mak Hasma memerhatikan tingkah anaknya itu. Pagi tadi, semasa anaknya sedang bercakap Shaiful, si maknya telah pun bertanyakan tentang Hasma. Tentang hasratnya ingin bermenantukan anaknya itu. Hati ibu mana yang tidak gembirakan, apabila anaknya dirisik. Dan perkara itu tidak lagi diberitahu kepada Hasma, biarkan dulu. Bagi dirinya, dia tiada halangan, malah bersyukur lagi. melihat Shaiful, dia yakin Shaiful dapat membahagiakan hidup anaknya.

Suasana di dalam Honda CR-V milik Shaiful dikuasai penuh dengan suara Suhaila. Bukan main gembira lagi dia dengan kehadiran kakak yang disukainya. Tidak putus-putus mulutnya berceloteh. Hasma melayan je cakapnya. Ada-ada je soalan yang ditanya dan Hasma tidak jemu melayannya. Sesekali dia dapat merasakan ada orang memerhatikan dirinya, tetapi sengaja tidak diendahkan. Puan Hasni pula sejak menaiki kereta tadi, bibir terus terukir senyuman.

Walaupun dia meletakkan syarat kepada Shaiful, tetapi sebenarnya dia telah pun merisik Hasma. Cuma masa sahaja yang menentukan cepat atau lambat keduanya akan disatukan. Itu pun terpulang pada tindakan Shaiful mendekati Hasma.

Mereka berhenti di hentian Gua Musang. Tidak banyak kenderaan yang singgah memandangkan sekarang bukan musim cuti. Hasma menemani Suhaila ke bilik air, manakala Shaiful dan Puan Hasni menunggu mereka di medan makan. Sementara menanti mereka memesan minuman dan juga membuka kuih yang dibekalkan oleh Mak Mertua Shaiful.

“ambil kesempatan ini untuk bercakap dengan Hasma. Cakap hasrat Ful untuk berkawan dengan dia. Mulakan sebagai kawan.. tak lama selepas itu boleh masuk ke langkah seterusnya..” Nasihat Puan Hasni. Macamlah Shaiful tidak tahu apa yang perlu dilakukannya.

Memang betul pun. Sikap tertutup Hasma membuatkan dia tidak tahu apakah langkah pertama yang perlu diambil.

“Macam mana? Nak pandang Ful pun dia tak nak. Inikan pula nak bercakap dengan Ful. Tawaran kerja tu pun dia tolak”

“Kena usaha sikit. Bukan senang nak mengambil hati orang apabila kita melukakannya. Menuduh benda yang bukan-bukan sedangkan dia tak bersalah. Kena buktikan Ful ikhlas nak berkawan dengannya.” Nasihat Puan Hasni lagi.

Mata mereka menangkap kemesraan di antara Suhaila dan Hasma yang sedang melangkah menuju ke arah mereka. Persis ibu dan anak. Dan ada bunga senang hati melihat mereka berdua.

“Bolehkan kita berkawan?” Soal Shaiful apabila dia dibiarkan bersendirian dengan Hasma.

“Bukan ke kita tengah bercakap sekarang. Saya pun menumpang kereta encik balik ke KL, kiranya berkawankan?” Soal Hasma pelik. Itu definisinya sebagai berkawan, walaupun tak rapat, tidak berbual mesra.

“Kalau itu yang awak kata berkawan. Panggil je nama saya, Shaiful, bukan encik”

“tapi... maksud saya berkawan tu.. Saya ingin mengenali awak dengan lebih rapat. Ada maksud untuk menjalin hubungan dengan lebih erat”

Hasma menunduk. Ada segan menerpa dirinya. dia rasakan dia tahu maksud berkawan yang dikatakan oleh Shaiful. Tapi kenapa dia?

“Kenapa saya. Sedangkan hari itu awak tuduh saya cuba menggoda awak. Hari ini lain pulak cakapnya”Tegas suaranya tanpa menunjukkan sebarang kemesraan.

Shaiful terkelu seketika sebelum menarik nafas panjang. Alang-alang sudah ada peluang bercakap berduaan ini, lebih baik digunakan sepenuhnya.

“Hari tu saya terlalu ikutkan perasaan, sedangkan suara hati saya lain.”

“Hari ini, semalam dan esok tetap sama je bagi saya. Saya hormat awak sebagai bapa kepada Suhaila, anak mak cik Hasni. Lebih dari itu? Maaf hati saya tak terima.”

Selesai berkata begitu, Hasma bergerak menghampiri Puan Hasni dan Suhaila. Diukir senyuman pada mereka berdua. Lain pula dengan Puan Hasni yang sempat memandang anaknya seketika. Terlihat gelengan kepalanya. dan dia turut tergeleng sama.

p/s : esok last episod ya.. rasanya tak boleh nk dipanjangkan lagi.. kena tamatkan jugak... ada projek lain nak buat pulak ni... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan