mini cerpen : Kerna kau 3


“Nah minum.. biar tenang sikit hati tu.”
Aimi mengangguk perlahan. Tangisannya telah reda. Walaupun begitu luka di hati pasti mengambil masa yang lama untuk sembuh. Diperhatikan keadaan di dalam rumah kak Khadijah. Wanita baik hati yang menegurnya di taman tadi. Rupa-rupanya mereka jiran satu taman, hanya dipisahkan oleh dua jalan.
“Minum Aimi. Jika sudah sejuk, tak berapa sedap pula teh tu,” Pelawanya lagi. Lalu Aimi menarik cawan berisi teh itu dekat padanya. Disentuh cawan itu seketika untuk merasa suhu. Kemudian barulah diangkat perlahan cawan tersebut ke mulut. Dihirup teh hijau itu perlahan-lahan. Kak Khadijah turut sama menghirup teh hijau tersebut.
“Assalamualaikum…”
“Waalaikumussalam..”
“Awal akak balik berjogging?” Soal seorang pemuda di dalam lingkuan 20an yang semakin melangkah menuju ke arah mereka.
 “dua round je petang ni. Dan kau tu awal balik hari ni? biasanya berdating tak ingat masa?”
“Dating apanya kak. Dah break. Sorang pergi, sepuluh datang. Tak heran pun kak” Balasnya selamba.
Kak Khadijah menggelengkan kepalanya.
“Siapa ni kak?” Soal pemuda itu apabila memandang Aimi di sisi kakaknya.
“Kawan akak. Aimi kenalkan, ni adik kak Jah. Nasrul.”
Senyuman nipis diberikan sebelum Aimi tunduk memandang cawannya.
Tanpa disedari Kak Khadijah dan adiknya bersoal jawab melalui mata. Aimi tiada mood untuk beramah mesra.
“Kak.. saya balik dululah”
“Hmmm.. baiklah. Jaga diri elok-elok. Jangan dok layan sangat perasaan tu” Nasihat Kak Khadijah sambil mengiringi Aimi ke pintu.
Kenapa dengan budak tu kak?” Soal Nasrul apabila kalibat Aimi hilang dari pandangan mereka.
“Macam kau lah baru putus cinta. Frust.”
“Hmmm patutlah monyok. Ada jugak lelaki yang bodoh tinggalkan dia ya. Dahlah cantik, pakaian pun sopan. Entah apa yang dicarinya.” Rungut Nasrul.
Kak Khadijah menjeling.
“Apa yang dicari? Haa.. Kau apa plak yang kau cari? Bercinta dua tiga bulan putus. Lepas tu couple pulak dengan orang lain. berapa lama kau nak bercinta dan putus cinta ni? Pening akak,” Leter Kak Khadijah.
Nasrul tersengih-sengih. Dia tidak punya jawapan untuk soalan-soalan tersebut kerana dia sendiri tidak tahu apa yang dicarinya. Hatinya mudah terpikat pada yang cantik dan seksi. Apabila bersama barulah dia tahu kecantikan dan keseksian itu adalah keindahan luaran semata-mata. Banyak perkara yang kureng enak di pandangan matanya terserlah menjadikan dia mula tawar hati. Suka yang berputik di hati mulai sirna dan tanpa menunggu lama baik diucapkan babai.
“Kalau aku dapat macam Aimi tu kak, confirm kau akan dapat adik ipar,” Ucap Nasrul tanpa berfikir.
Seketika dia terkenangkan Aimi. Comel dan manis. Tetapi wajahnya muram tak berseri. Kasihan. Siapalah lelaki yang tak tahu menilai kaca dan permata ini? Aku pasti suatu hari nanti dia akan menyesal mengecewakan Aimi.
“Kak Jah pun berkenan dengan si Aimi tu. Tapi kalau kau nak kat dia lepas tu tinggalkan dia, baik tak payah.” Tegas kak Khatijah.
Nasrul tersengih-sengih. Amboi kak jah ni, ambil berat nampak kat Aimi ni, padahal aku ni adiknya, bukan budak tu, rungut hatinya.
“Aku kata kalaulah. Tapi jika betul, apa salahnya. Aku bukan nak mainkan dia. Aku nak pinang dia terus.” Nasrul berkata dengan yakin.
Kak Khadijah menjeling. Malas mahu melayan kerana dia tahu sangat perangai adiknya yang cepat jatuh cinta dan cepat pula lafazkan talak cinta.
“Sudah-sudah Nasrul. Kau tu bukannya budak-budak lagi nak bercinta cintun ni. Baik cari gadis yang elok-elok buat isteri. Hidup pun terurus, fikiran pun tenang. Bukan macam sekarang ni, banyak main-main,” Nasihat Kak Khatijah lagi.
“Kau ni kak, selalu fikir yang bukan-bukan. Aku serius bukan main-main!”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan