mini cerpen : Kerna kau 4


“Hai… assamualaikum.. Aimi kan?”
Berkerut dahi Aimi apabila ditegur oleh seorang jejaka di saat dia menolak troli penuh dengan barang-barang dapur.
Tak kenal pun? Baik buat tak tahu je. Orang sekarang ni bukan boleh dilayan sangat, tak pasal-pasal kena pukau. Teringat pesan abah, jika ada orang tegur ketika tengah jalan dan orang tu tak kenal, jangan tunjuk baik nak jawab teguran tu. Jangan layan dan jangan sesekali pandang matanya. Tak selamat sebab sekarang ni berleluasa penggunaan pukau untuk menipu dan menyamun orang. Jadi lebih baik tak layan.
“Amboi sombongnya dia? Betullahkan awak Aimi, kawan dengan kak Jah saya”
Okeh.. Okeh yang ni pasti orang yang memang kenal dia. Lalu Aimi berpaling mahu melihat lebih teliti siapa dia ni? Yelah, dia bukannya jenis mudah ingat jika jumpa sekali, memang langsung tak kenal.
“Awak ni siapa?” Soal Aimi, matanya pula melilau mencari mama.
Mana pula mama ni pergi? Tinggal dia sorang-sorang kat sini.
“Laa minggu lepaskan kita jumpa. Takkan dah tak ingat.”
Aimi garu kepala yang berlapik tudung. Minggu lepas memang lah dia ada jumpa seorang kakak yang baik hati ni. Kak Jah namanya. Dan lelaki ni pula siapa? Seriusly dia tak ingat langsung.
“Aimi kan? Panjang jodoh kita, jumpa lagi kat sini. Hari tu kak Jah lupa nak minta nombor telefon.”
Aimi tersenyum-senyum apabila melihat kak Jah sampai di sisinya. Jejaka itu pula masih lagi terpacak di hadapannya.
“Siapa ni kak Jah” Soal Aimi tanpa tangguh.
“Laaa tak cam ke? Kan minggu lepas ada jumpa semasa kat rumah Kak Jah. Adik kak Jah ni, namanya Nasrul.” Kak Jah memperkenalkan mereka sekali lagi.
Demi Allah, dia memang tak ingat langsung. Memorinya hanya terjangkau setakat perkenalan mereka sahaja. Watak sampingan sebagai adik kak Jah tidak diingatinya. Merah wajah Aimi. Termalu. Kadang kala memorinya selalu gagal menyimpan kenangan. Lebih-lebih lagi hari di mana dia ditinggalkan oleh kekasih. Jadi harap-harap dia boleh faham. Jika tak faham pun, bukannya aku kisah sangat.  Sudah terang lagi bersuluh, adik kak Jah ni bukan watak penting di dalam hidup aku ni.
“Ooo minta maaflah. Memang Aimi tak ingat langsung kak jah.”
“tak pe, tak pe. Kak Jah faham. Banyak beli barang ni. Nak kenduri ke?” Soal Kak Jah ramah. Si adiknya pula telah jadi bisu dan pemerhati yang berjaya kerana mampu membuatkan dirinya resah.
“Taklah. Mama memang selalu macam ni, beli stok untuk sebulan terus. Senang katanya, setiap minggu beli barang basah je kat pasar minggu. Tak perlu berulang alik datang giant ni.”
“Oooh begitu rupanya. Mama mana?”
“Entahlah. Aimi pun sedang dok cari-carilah ni.”
“Aimi”
“Puas mama cari. Kat sini rupanya. Kan tadi mama pesan tunggu kat kaunter nombor lima”
“Bila pulak? Aimi tak dengar pun,” balas Aimi mempertahankan diri.
“Bagaimana nak dengar, kalau asyik melamun je, menonong tolak troli tu. Nasib baik tak terlanggar orang je,” Bebel Mama.
“Kak Ani kan?” Tegur Kak Jah.
“Laa Tijah ke? Maaf akak tak perasan tadi,” Balas mama dengan nada gembira.
“Aimi ni anak kak Ani ke?”
“A’aah anak sulung akak.”
Dalam diam-diam Nasrul menyimpan senyum. Dia pasti pencariannya bakal berakhir apabila melihat kemesraan tiga orang wanita di hadapannya.  

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan