Mini Cerpen : Kerana suaranya, aku jatuh cinta..1

psst... ni cerpen berangan dan syok sendiri... Hahahaha... Jom baca dan tinggalkan komen jika sudi ya..!


"Hello... sinar terang holding, boleh saya bantu? " tenang Khairunissa menjawab panggilan telefon.
" hello... boleh saya bercakap dengan Encik Helmi?" Pinta si pemanggil.
'Woww... Machonya suara'gumam.
"Apa dia cik?" Soal di pemanggil lagi. Khairunissa terkelu seketika. Tak sangka pula dia boleh dengar. Wajah mula memerah. Memalukan! 
"Sekejap ya encik, saya sambungkan" Dia terlupa hendak bertanyakan siapa pemanggil tadi dan dari mana. Diketuk kepala sendiri apabila menyedari panggilan tersebut telah disambungkan kepada encik helmi.
'Gerenti lepas ni kena marah lagi'rungutnya di dalam hati. Hampir setiap hari dia melakukan kesalahan yang sama walaupun dia sentiasa beringat. Hadoilah kerja senang pun boleh salah. Macam mana agaknya jika diberi tugas yang susah nanti. Boleh tak dia uruskan. Khairunissa bersoaljawab sendiri. 
“Terkumat kumit mulut tu kenapa? Akak tinggal kejap je muka dah masam asam kecut" tegur Suhaila. 
Khairunissa mengherotkan bibirnya ke kanan ke kiri. Matanya sengaja diredupkan.
"Kak sue... Nissa rasa lepas ni mesti kena marah lagi ni" adu Khairunissa.
"Buat salah lagi?" Suhaila geleng kepala. 
"Apa pulak kali ni?" 
"Lupa nak tanya pemanggil tadi dari mana, dia nak cakap dengan Encik Helmi, Nissa terus pass line macam tu je.. tapi..."
"Tapi apa? Dah tahu dah Encik Helmi tu garang dan tak suka diganggu dengan panggilan yang tak berapa penting, kenapa boleh salah lagi?" Soal Suhaila dalam nada tertahan -tahan. Geram pun ada dengan sikap Nissa yang selalu menjawab telefon sambil lewa padahal itulah tugas utama mereka sebagai penyambut tetamu juga merangkap penjawab panggilsn masuk.
"Salah orang yang memanggillah kenapa macho dan romantis. Terbuai jap perasan. Pulak tu dia terdengar Nissa terpuji suara dia tu. Apa lagi, gelabahlah Nissa dan terus pass line kepada Encik Helmi."
Suhaila geleng kepala sambil tersenyum geli hati melihat telatah Nissa sedang bercerita. Siap dengan gaya lagi. Ish budak ni... orang nak marah pun tak sampai hati apabila melihat gaya comelnya.
"Tapi kak.... macam mana ni kalau Encik Helmi marah Nissa nanti. Takutlah..." dipegangnya lengan Suhaila sambil digoyang - goyang.
"Nasiblah siapa suh buat salah.! " mendengar jawapan itu, Nissa mencebik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan