Khamis, 10 Disember 2015

Kuih kelantan:cek mek molek

Cek mek molek ni pun semalam jugak saya buat. Jadi encik suami ada pilihan, tak nak makan Spaghetti boleh makan cek mek molek.
Bahan-bahan
2 ketul ubi keledek direbus (masukkan sedikit garam ketika merebus) dan dilenyek
1 cawan tepung gandum
Gula
Cara masak
Campurkan ubi yang dilenyek dengan gandum. Uli sehingga sebati. Lembik sedikit adunan tersebut. Terpulanglah nak tambah gandum sikit lagi pun boleh tapi saya suka rasa ubi banyak dari gandum.
Lembik kan nak buat bulat-bulat panjang tu.
Tip dia, celup hujung jari dalam minyak masak, kemudian baru cubit aduan tadi, barulah adunan tersebut tidak melekat kat tangan. Buat bulat-bulat panjang. Kemudian lemperkan dan letak 1 sudu kecil gula ditengah-tengah. Tutup gula tersebut dan uli-uli dengan tapak tangan agar gula tak keluar.
Panaskan minyak dan sedia untuk menghitung.
Sedia untuk dimakan.
Ringkas dan senang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan